emame-aziz

مولفه های اصلی متمدن بودن از منظر امام خمینی(ره)

ابتدا رحلت امام عزیز (ره)خدمت امام خامنه ی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم؛

متمدن بودن یعنی داشتن آزادی حقیقی

آنکه ضامن این است که یک کشوری متمدن باشد، آزادیخواه به معنای حقیقی‏اش باشد، استقلال داشته باشد به معنای حقیقی‏اش، آن مکتب [تعالی بخش]انسانیت [اسلام]است، غیر از او هیچ [مکتبی قادر]نیست، … آزادی به مردم بدهد.(۱)

آزادی غیر حقیقی

آن آزادی که در غرب است یک قدری فحشاست که هر جوری دلشان می‏خواهد عمل کند در شهوات، هیچ قید و بندی نباشد، آزادند هر طوری دلشان می‏خواهد در فحشا غوطه‏ور شوند…آنی که آزادی به مردم می‏دهد، آزادی در حدودی که فحشا نباشد، آنی[آزادی] که مخالف با شخصیت انسانی است نباشد، آن را مکتبهای توحیدی می‏دهند ـ که در رأس آنها اسلام است. گرایش باید پیدا کرد به این مکتب، اگر بخواهید سعادتمند بشوید، جدیت کنید که این مکتب تحقق پیدا کند… (۲)

اقتصاد مقاومتی یعنی عدم وابستگی اقتصادی

ان‏شاءاللّه‏ بعد از یک چندی اقتصاد ما اقتصاد صحیحی بشود؛ و انتساب به سایر ممالک را احتیاج نداشته باشیم. یک مملکتی خودش خودکفا بشود؛ خودش بتواند ارزاق خودش را اداره بکند. این خانه خرابها به اسم «اصلاحات ارضی» بکلی از بین بردند زراعتهای ما را، و بکلی کشاورزی را از بین بردند، و یک بازار درست کردند برای خارجیها…(۳)

اتحاد و حدت رمز پیروزی است

برادرها! به اسلام روی بیاورید همه، توجه به اسلام بکنید، از تفرقه دست بردارید، توجه کنید وحدت کلمه، اینی که رمز پیروزی شما شد، اسلام و وحدت کلمه، این دو تا مطلب را نگهش دارید، محکم.(۴)

………………………………………………………………………………………….

(۱-۴)بیانات امام خمینی در جمع اعضای جامعۀ ورزشی اصفهان در تاریخ۲۳- ۰۴-۱۳۵۸